Back from short lack of focus, och Adele 19.

Jag borde ju faktiskt lära mig vad man skriver i den lilla privata boken under sängen och vad man skriver på internet. Helt klart.


I alla fall, idag har jag inhandlat Adele's debutskiva, "19" för mitt Åhléns presentkort sen i julas. Eftersom Rocks klappade igen så är det väl dyra Åhléns eller Petter och Lottas som gäller. Finns liksom ingen bra skivaffär i stan just nu. Hm. Det är riktigt dåligt, för ju sämre utbud, ju mer nedladdning, och midnre pengar till de som faktiskt gjort musiken (eller skivbolagen, men det kan vi ignorera). Jag är motståndare till nedladdning på så sätt att jag inte har eget nedladdningsprogram, utan köper skivorna eller ber en snäll kompis att ladda ner. (:
Det är lite fult att åka snålåk på polers sådär, men jaa.. That´s life.

Just nu sitter jag med svenskuppsatsen. "Svenska som officiellt språk - för eller emot självklarheten?"
Och nej, svenska är faktiskt inte officiellt majoritetsspråk i Sverige. Däremot har vi fem officiella minoritetsspråk: finska, tornedalsfinska, samiska, romani och jiddisch. Teckenspråk är också ett officiellt språk, men eftersom att det inte är ett oralt språk så var det inte relevant, tydligen.
Och apopå teckespråk har jag äntligen hittat två utbildningar som funkar.
Alt 1. Leksand folkhögskola, teckenspråkstolk, 4 år. + Uppsala Universitet, fritidspedagog, 3,5 år.
Alt 2. Örebro Universitet, lärare inrikt. teckenspråk, 3,5-4 år.

Nästan 8 år mot 3,5 år är egentligen inte ett svårt val. Speciellt med tanke på att jag helst inte vill ha studielån. 8 år med nudlar är inte speciellt frestande. Men jag får både tolkexamen och fritidspedagog, vilket jag helst av allt vill.
I Örebro verkar fritidspedagog+teckenspråk inte finnas. Annars hade det varit mitt självklara val.

Menmen, ett år kvar, minst. Beror ju också på om man vill ha det gamla eller nya systemet. Meritpoäng kan helt klart vara en fördel.
Aja, we'll see.
Som sagt, det finns tid att ångra och ändra sig. Skönt. ^^


Tack så mycket för alla kommentarer de senaste dagarna, föresten. Det lyfter verkligen en dag att se att någon har kommenterat. ^^


Någon som vill lära sig något nytt?


Simma lugnt

Kommentarer
Postat av: Hank

Man överlever 8 år på nudlar. Det är trist, men funkar. Bara man bryter av kosten, kanske varierar sig med chips någon dag i veckan.

2008-03-11 @ 00:39:54
URL: http://hanky.blogg.se
Postat av: Denise

Teckenspråk är inte ett officiellt minoritetsspråk i Sverige även om det har den statusen.

2008-03-12 @ 22:11:18
Postat av: K.

Nej, men det är officiellt erkänt. (:

2008-03-12 @ 22:19:28
URL: http://letssavetheworld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0