Premiärhandling själv på Maxi.

Inköp:
Mamma Mia, julklapp till just mor.
Halstabletter, Vicks Honey Fresh.

Okej, det kanske inte riktigt var en storhandlingstur, men lika fullt, jag körde dit själv, påväg hem från stallet, handlade och körde hem. Börjar känna mig riktigt stor nu, och det skrämmer skiten ur mig. Jag vill nog inte bli vuxen ändå.
Eller snarare, jag vill kunna göra allt som man gör när man är vuxen, men jag vill inte vara vuxen. Jag vill inte ge upp att lagligt få slå i dörrar och vara oansvarig ibland.
Med frihet kommer ansvar.
Joho du. Och med ansvar kommer ångest.
Jag kan min Sartre. Frihet = ångest.
Håll mig inburad resten av mitt liv.

Pappa gör gryta. I vår orangagryta som det bara skriker sjuttiotal. Kvällens stora fråga är om vi ska ha potatisen på sidan, eller i grytan. Vill den simma, eller är den en badkruka?
Det här med grytor och såser, är helt klart något som pappa har växt upp med. Och vill överföra till oss. Saken är den att jag inte riktigt förstår hela den matkulturen, med grytor, korv och inlagda gurkor. Lutfisk, ärtor, majs. Kokta grönsaker.
Medelhavsmaten är mer attraherande för mig. Lätt mat, sallader, grillat kött, spagetti, spagetti, SPAGETTI.
Jag skulle vilja utropa spagetti som den mest ultimata maträtten.
Asiatiskmat är helt okej den med. Ris. ^^ Kyckling och sötsursås. Sushi (de bitarna med lax och ris). Nudlar.
Men den här tyska influensen pappa vill pracka på mig, njae, den går bort. Jag ska lära mig (läs: skriva ner) farmors recept på kalops, för det är den godaste kalopsen i hela världen, men that's it. Sorry, men falukorven och smörgåsgurkan kommer inte att leva kvar hos mig när jag flyttar hemifrån.

Nu har jag undvikit uppsatsen tillräckligt länge.
Om fem och en halv timme ska jag vara klar. Senast.
Det tar emot. Men det måste göras. Sista rycket nu!

Simma lugnt.


Bara vänta lite till
Så får du tro vad du tror, du vet vart jag bor
Du får gärna komma hit och skrämma mörkret

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0