Frukost hos pojkvännen, och presentation av densamme för släkten.

Så här sitter jag. I ett glas "Tropicana Pure Premium - Smooth Style Orange Juice 'No bits'". Eller inte i. Utan med. Ett glas. Framför mig alltså.
Gott är det i alla fall.

Sitter och skriver på en Mac också. Lagom avundsjuk. Väldigt hög "vill-ha"-faktor på denna lilla apparatur.
Aja, life goes on.
Jag har i alla fall något på min dator som han inte har på sin kära lilla Mac.
Jag har en delete-knapp. Hah!

Idag ska vi ut till farmor och farfars sommarstuga. Och träffa nyfikna kusiner och fastrar (de senare antagligen mer nyfikna och utfrågande än de förstnämnda). Det kan bli kul.
Detta är samma fastrar som i yngre åldrar brukade roa sig med att sitta i min fars garderob när han hade flickor på rummet. Det värsta är att när man frågar om när han kom på att de satt där, svarar de i kör med en finurlig blick: Försent!
Usch.

Igår var det middag hemma hos oss. Mammas kusin med fru från Skåne kom förbi. De är påväg upp till Kiruna och stannade hos oss för en övernattning. Kan fasen inte vara kul att köra upp till Kiruna. Det är ju i stort sett från sydkust till nordlig gräns. Rakt igenom Svea Rike.
De skulle lämna några foton från tidigt 1900-tal till Kirunas Bildarkiv, som mammas kusins fru hade ärvt från sin farmors far, som i stort sett grundat Kiruna, enligt hennes utsago. De hade också varit den första "helt vita familjen". När hon sa det så bubblade det till inom mig. Hur kan man ens använda det uttrycket? Om detta är sant eller inte bryr jag mig faktiskt inte om, men om man nu ska tro henne, så bidrog denna familj starkt till uppbyggnaden av Kiruna och antagligen och till kristianiseringen av samer. Detta leder mina tankar osökt in på Sveriges ställning i Europa när det kom till rasbiologi, och också vår oneutralitet i andra världskriget. Detta är en svart fläck i svensk historia som definitivt borde uppmärksammats mer under den perioden, samt borde diskuteras under många historielektioner idag. Man kan inte strunta i ett faktum som detta, speciellt inte när Tyskland och då speciellt Hitler, hade Sveriges rasbiologiska forskning som förebild, på ett eller annat sätt.


Nu ska jag återgå till min apelsinjuice och stressa på han som sitter här mittemot och långsamt tuggar på en ostmacka samtidigt som han läser någon populärhistorietidskrift. Vi måste ju komma iväg om si så där en och en halv timme, så det är väl läge att börja tjata nu. :P

Simma lugnt
K



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0