Betygsdebatten, jag vs. mamma

Åkte in tidigare med mamma idag, tänkte plugga spanska och svenska inför respektive prov imorgon. Och helt plötsligt hamnar vi i betygsdebatten, vilket vi aldrig tidigare har haft en riktigt diskussion om...

För att korta ner det hela så argumenterade mamma för att betygen kommer för sent, och att man inte har tillräckligt med tid att rätta till dem innan man ska söka till gymnasie. Hon ansåg också att man fick "penetrera" lärarna för att få veta var ens barn ligger, och att allt ska vara så snuttigull att ingen vågar påpeka något negativt i omdömen.
Visst har hon en poäng, men för en gångs skull tog jag faktiskt Schröder och Raffis sida i debatten, att bra betyg inte innebär kunskap och att man bara pluggar inför prov, raderar den kunskapen och pluggar in något nytt. Sen sitter man där med sitt MVG och vet egentligen ingenting i ämnet.
Det här är egentligen inte två argument mot varandra, det är snarare två problem som står mot varandra, och jag tycker att båda stämmer. Om man ska ha betyg i skolan ska betygen komma tidigare, kanske redan i mellanstadiet, typ femman eller sexan. Jag tror att om man har betyg tidigare så kanske man är mer van med betygssystemet och stressar inte upp sig lika mycket. Dock så vet jag av egen erfarenhet att det inte blir bättre med tiden, eftersom jag har haft betyg sen sjuan och fortfarande hetsar upp mig över de små sketna bokstäverna.

Det bästa borde alltså vara att inte ha betyg överhuvudtaget, kanske i slutet av nian och i slutet av gymnasiet för att ha något att söka vidare på (om jag har uppfattat det rätt tycker Schröder så, rätta mig om jag har fel.).
Problemet med det här systemet är att bara de som faktiskt är intresserade av att lära sig något i skolan kommer göra det, och resten kommer sega ihop helt.
Betyg är för många en morot som gör att man lär sig något, att man faktiskt pluggar. Sen är frågan hur mycket man lär sig av att panikplugga dagen innan ett prov och sedan slappa tills nästa panikpluggning.


I vilket fall gör betygsdebatten mig helt virrig, och jag är glad att jag inte har det som ett ämne i skolan. Där skulle jag definitivt faila totalt, due to förvirrning.



Nu ska jag plugga preteritum, imperfekt och konjunktiv. På spanska. Det är något jag aldrig kommer lära mig.

Simma lugnt.

Kommentarer
Postat av: Denise

Som Ingemar Stenmark en gång i tiden har sagt: "It's like a carrot for me." (Jag är säker på att han inte pratade om betygssystem btw.)

2008-04-29 @ 18:14:16
Postat av: Anders

Jättebra artikel som skriver som jag (och du?) tycker.

http://aftonbladet.se/nyheter/article2228488.ab

2008-05-02 @ 13:41:51
URL: http://flumungen.blogg.se
Postat av: ika

fel denise, det var en annan Stenmark. Martin Stenmark. :)

Btw så tror jag aldrig skolan skulle fungera utan betyg. Ingen skulle bry sig överhuvudtaget, vårt samhälle skulle väl i princip gå under...

2008-05-03 @ 17:22:47
URL: http://klartgrabbenskahaenhusvagn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0